Factureringsproces bij een adviesbureau

Een succesvol Lean Six Sigma project

Dit project verbeterde het factureringsproces bij een groot IT-adviesbedrijf. Dit succesvolle project leverde het bedrijf meer dan een half miljoen euro per jaar op, naast toegenomen klanttevredenheid.

Projectverloop

Hoe eerder betalingen binnen zijn, hoe hoger de rente-inkomsten. Bij grote bedragen maakt dat veel verschil. Daarom werd in dit project het proces van facturering van een adviesbedrijf onder de loep genomen. Daarnaast werd er gekeken naar het aantal fouten in de facturen. Fouten zijn vervelend voor de klant, en brengen herwerktijd met zich mee. Door het opzetten van precieze werkomschrijvingen en standaardprocedures, samen met het verbeteren van het administratiesysteem, kon de doorlooptijd van een factuur verkort worden van 32 naar 10 dagen, en ging het aantal foutieve facturen van 11% naar 2%. Bijkomend voordeel: 3 FTE in het factureringsproces bleken niet meer nodig, en konden elders ingezet worden.

Resultaten

  • €374.000 extra rente-inkomsten per jaar.
  • €153.000 aan vrijgespeelde FTE’s per jaar.
  • Doorlooptijd gereduceerd van 32 naar 10 dagen.
  • Aantal foutieve facturen gedaald van 11% naar 2%.

Meer weten?

Lees meer over dit project (pdf, Engels).